You are here

Περίληψη

Ηλιακή ακτινοβολία: προφυλάξεις

Ο ήλιος αποτελεί παράγοντα επιτάχυνσης της γήρανσης του δέρματος. Λόγω της ηλιακής ακτινοβολίας UVA και UVB, ευθύνεται για την πρόωρη εμφάνιση λεπτών γραμμών και ρυτίδων, ενώ μπορεί να προκαλέσει και το σχηματισμό σκούρων κηλίδων στην επιδερμίδα, τα χέρια και το ντεκολτέ.

Προετοιμάστε το δέρμα σας

Γνωρίζατε ότι... Τα φρούτα και τα λαχανικά που είναι πλούσια σε βήτα καροτίνη προετοιμάζουν το δέρμα σας για την ηλιακή έκθεση, καθώς ενεργοποιούν την παραγωγή μελανίνης, μιας ουσίας που παράγει ο οργανισμός για να μας προστατεύσει από τις ηλιακές ακτίνες και μας χαρίζει όμορφη επιδερμίδα. Παρ’ όλα αυτά, πρέπει να προσέχουμε, γιατί αν και η μελανίνη προετοιμάζει το δέρμα για την έκθεση στον ήλιο, δεν αποτρέπει πλήρως τη φθορά που προκαλεί ο ήλιος: γι’ αυτό δεν πρέπει να ξεχνάτε να προστατεύετε το δέρμα σας με μια εξειδικευμένη κρέμα αντηλιακής προστασίας. Για να απολαύσετε τα οφέλη των παραπάνω φρούτων και λαχανικών, πρέπει να αρχίσετε την κατανάλωσή τους τουλάχιστον δέκα εβδομάδες πριν από τις διακοπές σας. Επιπλέον, καθώς είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, μας προστατεύουν και από τις ελεύθερες ρίζες, των οποίων η παραγωγή προκαλείται από τις ακτίνες UV. Ντομάτες, καρότα, γλυκοπατάτες, πεπόνια, μάνγκο, πιπεριές: είναι εύκολο να τα βρείτε, αναγνωρίστε τα από το κόκκινο, κίτρινο ή πορτοκαλί χρώμα τους!

Περιορίστε την έκθεση στον ήλιο

Αποφύγετε την έκθεση στον ήλιο κατά τις θερμότερες ώρες της ημέρας, δηλαδή μεταξύ 11 π.μ. και 4 μ.μ. Μην ξεχνάτε ότι το 30% της υπεριώδους ακτινοβολίας κατορθώνει να έρθει σε επαφή με το δέρμα μας ακόμα και αν βρισκόμαστε στη σκιά ή κάτω από ομπρέλα, καθώς αντανακλάται στο έδαφος και στο νερό.

Αν λαμβάνετε φάρμακα που προκαλούν φωτοευαισθησία ή χρησιμοποιείτε κολώνια ή άρωμα, μην μένετε στον ήλιο ανεξάρτητα από την ώρα της ημέρας, καθώς υπάρχει κίνδυνος εμφάνισης αλλεργιών, εγκαύματος, κηλίδων και άλλων δερματικών αντιδράσεων.

Τέλος, μην ξεχνάτε ότι δεν έχει σημασία μόνο ο χρόνος που μένετε στον ήλιο για να μαυρίσετε, αλλά και κάθε στιγμή που περνάτε σε εξωτερικό χώρο (κηπουρική, κατασκευές, αθλήματα).

Διάφοροι τρόποι προστασίας

Όταν εκτίθεστε στον ήλιο, το καλύτερο είναι να φοράτε μακριά βαμβακερά ρούχα, γυαλιά ηλίου και καπέλο. Στην καθημερινότητά σας, να επιλέγετε κρέμες που περιέχουν φίλτρα υπεριώδους ακτινοβολίας και όταν γνωρίζετε ότι θα περάσετε χρόνο στον ήλιο, για παράδειγμα το σαββατοκύριακο ή στις διακοπές, μην ξεχνάτε την αντηλιακή σας κρέμα. Να επιλέγετε αντηλιακή κρέμα που περιέχει φίλτρα κατά των ακτίνων UVA και UVB, αλλά και υψηλό δείκτη προστασίας (SPF), δηλαδή μεταξύ 30 και 50 ανάλογα με τον τύπο του δέρματός σας. Για μέγιστη προστασία, να εκτίθεστε στον ήλιο με σταδιακούς ρυθμούς, να εφαρμόζετε αντηλιακή κρέμα 15 λεπτά πριν την έκθεση και να επαναλαμβάνετε την εφαρμογή της τουλάχιστον κάθε δύο ώρες, καθώς και πριν και μετά το κολύμπι. Μην ξεχνάτε ότι το σταδιακό μαύρισμα είναι το πιο όμορφο (χωρίς το αντιαισθητικό ξεφλούδισμα από το ηλιακό έγκαυμα) και διαρκεί περισσότερο.

Μια τελευταία συμβουλή πριν βγείτε στην παραλία: το ότι μπορεί να έχετε κάνει τεχνητό μαύρισμα δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι μπορείτε να αγνοήσετε τα μέτρα προστασίας από τον ήλιο! Το μαύρισμα τεχνητό ή φυσικό δεν αποτρέπει σε καμία περίπτωση τη φθορά που προκαλείται από τον ήλιο. Και σίγουρα και το τεχνητό μαύρισμα προκαλεί τις βλάβες που προκαλεί και το φυσικό (φωτογήρανση, αύξηση κινδύνου για καρκίνους του δέρματος) αφού προκαλείται από λάμπες που εκπέμπουν UVA.

Γνωρίζατε ότι...

Συχνά πιστεύουμε ότι η εκούσια έκθεση στον ήλιο είναι η πιο επικίνδυνη για το δέρμα μας. Παρ’ όλα αυτά, η παθητική έκθεση, που δεν έχει ως στόχο το μαύρισμα (για παράδειγμα κατά τη διάρκεια υπαίθριων δραστηριοτήτων), πρέπει επίσης να γίνεται με μέτρο ή με προστασία ή να αποφεύγεται. Η φθορά που προκαλείται από τις ακτίνες UVA και UVB δρα συσσωρευτικά και πρέπει να γνωρίζετε ότι:

  • Οι ακτίνες UVA υπάρχουν στην ατμόσφαιρα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και αντιπροσωπεύουν το 95% της υπεριώδους ακτινοβολίας.
  • Διαπερνούν τα σύννεφα, άρα είναι το ίδιο δραστικές σε συνθήκες συννεφιάς και ηλιοφάνειας.
  • Διαπερνούν το γυαλί (παράθυρα αυτοκινήτου, παράθυρα μπαλκονιού).
  • 20 λεπτά έκθεσης στις ακτίνες UVA ή μερικά λεπτά στις ακτίνες UVB προκαλεί μοριακές μεταβολές που χρειάζονται 3 μέρες για να διορθωθούν.

Ανακαλύψτε επίσης...

Ξεκινηστε Την Προσωπικη Σασ Διαγνωση Αναγκων Ομορφιασ

Ξεκινηστε Την Προσωπικη Σασ Διαγνωση Αναγκων Ομορφιασ

Υιοθετήστε ένα νέο τρόπο ζωής

Υιοθετήστε ένα νέο τρόπο ζωής